Offentlighedsloven har ført til mørklægning af politiske beslutningsprocesser. Vores gennemgang påviser blandt andet, at Danmark ikke lever op til internationale standarder for aktindsigt og, at Danmark som det eneste nordiske land ikke har ratificeret Tromsøkonventionen, der er Europarådets konvention om aktindsigt.
I høringssvaret kommer vi med konkrete forslag til ny lovgivning, som samlet vil bringe de danske offentlighedsregler på højde med internationale standarder.
Vi foreslår at fjerne to regler og erstatte syv andre med fem, der skal sikre balancen mellem hensynet til beskyttelse af den politiske beslutningsproces og offentlighed.
Kommissoriet for Offentlighedsudvalget nævner, at miljøoplysningsloven bør inddrages. Vi har i vores høringssvar gennemgået samspillet med den nuværende offentlighedslov og miljøoplysningsloven og foreslår at samle begge love i en ny offentlighedslov. Det kan gøres, hvis de internationale standarder følges.
Miljøoplysningsloven er et sammensurium af regler: Lovens henvisninger til offentlighedsloven henviser til 1985-loven. Offentlighedsloven fra 2013 skal dog også anvendes, når den giver borgeren en bedre retsstilling. Miljøoplysningsloven bygger på Århuskonventionen og et EU-direktiv og skal dermed overholde internationale standarder.
Særligt klageorgan
Vi foreslår også, at Danmark i lighed med andre lande får et særligt klageorgan for aktindsigt med særlige kompetencer i offentlighedsregler og kompetence til at træffe afgørelser, der så vidt muligt håndhæves umiddelbart.
Udspillet fra Gravercentret kritiserer også den nuværende bestemmelse om meroffentlighed. Den har ingen reel betydning og bør erstattes med en ny bestemmelse, der er i overensstemmelse med internationale standarder.
Her kan du hente høringssvaret fra Gravercentret til Offentlighedsudvalget.
Tilmeld dig Gravercentrets nyhedsbrev og modtag tips, inspiration og viden en gang månedligt.