Gravercentret - Logo

Danmarks center for undersøgende journalistik

Forside 5 Nyheder 5 Gravercentret afslører sproglige angreb i valgkampen

Nyhed

Gravercentret afslører sproglige angreb i valgkampen

Illustration Signe Heiredal.

Et helt nyt værktøj viser, hvilke kandidater, partier og kommuner der har den hårdeste tone på Facebook.

Af Gravercentret,
20. oktober 2025

Det nye værktøj har vi udviklet i samarbejde med Analyse & Tal, et analysebureau, som tidligere har lavet store undersøgelser af sproglige angreb i den landspolitiske debat.

Fokus er nu på de kandidater, der stiller op til kommunalvalget den 18. november. Vi henter data en gang i døgnet fra 3000 kandidaters offentlige Facebook-sider.

Ikke alle 9000 kandidater er på Facebook og en del bruger kun private profiler.

Sproglige angreb

Værktøjet anvender kunstig intelligens til at finde “stigmatiserende, nedsættende, krænkende, stereotypiserende, ekskluderende, chikanerende eller truende ytringer rettet mod personer eller grupper”.

Saglig kritik af politiske standpunkter, ideer og argumenter tæller ikke som angreb.

En høj andel af sproglige angreb betyder ikke, at politikeren er offer for angreb. Der er grundlæggende to årsager til, at politikere kan have mange sproglige angreb i kommentarsporet.

Den ene grund er, at politikerne kan modtage mange angreb mod dem selv eller grupper de repræsenterer.

Den anden er, at politikerne er vært for et kommentarspor, hvor der bliver skrevet mange sproglige angreb rettet mod andre personer eller grupper.

Sammenligninger

Ved at anvende værktøjet er det muligt at se de sproglige angreb for den enkelte kandidat, kandidater fra hele kommunen og partiet. Og det er muligt at lave sammenligninger mellem kandidater, kommuner og partier.

Vores nye researchpakke indeholder allerede data for de seneste tre måneder. Fremover opdateres data en gang i døgnet.

Gå til sitet

Læs også

Tilmeld dig Gravercentrets nyhedsbrev

Tilmeld dig Gravercentrets nyhedsbrev

Få inspiration, tips, viden og researchpakker og læs, hvordan vi hjælper medier.

Vi udsender nyhedsbrevet nogle få gange hver måned. Du kan altid afmelde det igen.

Du skal bekræfte, at du ønsker at modtage nyhedsbrevet via det link, vi sender på mail lige om lidt. Ellers kommer du ikke på vores mailliste.